Stress en je relatie

Het dagelijks leven zit vol met kleine ergernissen. In het algemeen is het eenvoudig deze te relativeren en er geen punt van te maken. Maar wanneer stress en moeheid een onderdeel van het dagelijks leven zijn geworden kunnen kleine ongenoegens grote gevolgen hebben.

Stress vergroot de verschillen

Stress zorgt ervoor dat de verschillen tussen jou en je partner uitvergroot worden. Zaken waar je eerst je schouders voor ophaalde lijken nu haast onoverbrugbaar. Ook de kinderen merken dit. Bijvoorbeeld:

  • Je wordt geprikkeld omdat je partner de afwasmachine niet uitruimt zoals jij denkt dat goed is.
  • Je valt uit tegen de kinderen omdat hun schoenen en jassen door de gang slingeren.
  • Je ergert je aan je partner omdat hij niet afbelt voor het eten.
  • Je bent chagrijnig omdat je nog steeds niet aan de was bent toegekomen.

Zo stapelen de gebeurtenissen zich op. Het vraagt flexibiliteit om met dergelijke ergernissen om te gaan. Als je niet uitkijkt verdraag je steeds minder van je partner (en van jezelf).

Relativeren scheelt stress

Het is een kunst een heleboel kwesties van je te laten afglijden. Wat geeft het als je partner de afwasmachine op zijn eigen manier inruimt? Hoe erg is het om de was de volgende dag op te hangen? Relativeren dus. Leg de opmerkingen van je partner eerst in het postvakje commentaar voordat je er een punt van maakt. Het zal je relatie (en jezelf) ten goede komen.

Als je je telkens ergert aan je partner

Wellicht heeft je partner eigenschappen waaraan jij je ergert. Bedenk dan dat dit andersom ook het geval is. Dat helpt. Neem als uitgangspunt hoe jij jezelf wilt voelen in je relatie. Ga de ander dus geen ongevraagd advies geven over hoe hij zich moet gedragen. Dat werkt niet.

Als je een ergernis wilt bespreken, blijf dan bij het onderwerp en hang niet de psycholoog uit.

Stress is een killer voor je relatie

Stress kan gemakkelijk leiden tot zinloos gekibbel. Of erger. Ruzies zijn niet alleen funest voor de sfeer, maar hebben ook invloed op je gezondheid. Hoewel een beetje stress geen kwaad kan en je ondersteunt om beter te presteren, bijvoorbeeld tijdens een examen, is aanhoudende stress slecht voor je lijf.

Stress maakt dat je niet handig reageert en daar reageert je partner op. Voor je het weet ontstaat een sneeuwbal effect. Werkstress geeft ruzie thuis en dat op zijn beurt geeft ruziestress. Deze situatie brengt het lichaam in een staat van paraatheid. Het is alsof het lichaam zegt: ik word aangevallen en moet mij daartegen wapenen.

Adrenaline

Dat wapenen doet het lichaam door adrenaline aan te maken. Dit zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen en dat je bloeddruk stijgt. Hierdoor komt er meer bloed en zuurstof in je spieren waardoor je krachtig kunt reageren op een bedreigende situatie.

Adrenaline maakt je alert. Wanneer je echter langdurig veel adrenaline aanmaakt, dan ontstaan negatieve effecten. Het lijf blijft reageren alsof het continu in een bedreigende situatie verkeert.

Stress verschijnselen

Stress heeft effect op je lichaam. Enkele voorbeelden:

  • Je voelt je bedreigd en je hart gaat te keer
  • Je voelt je steeds bozer worden en je hoofd loopt rood aan
  • Je voelt je gespannen en je begint te zweten
  • Je verwacht een (emotionele) aanval en je houdt je adem in
  • Je onderdrukt je woede en je krijgt hoofdpijn

Relatieproblemen

Chronische stress maakt dat je niet lekker in je vel zit. Het gevaar ontstaat dat  je ruzie maakt en dat geeft ook weer stress. Zo belandt je relatie in een vicieuze cirkel. Het wordt steeds moeilijker uit conflicten te stappen en deze te doorbreken. Je bouwt een ruzie geschiedenis op.

Wat kun je doen?

  • Relativeren – dat noemden we al. Een beetje humor helpt.
  • Ontspannen – ga sporten of zoek een andere activiteit die je goed doet
  •  Ertussenuit – een time-out. Ga samen een weekendje weg als dat kan.
  • Tijd voor jezelf. – even geen prikkels. Ga de natuur in.
  • Ontlasten – kun je  de werkdruk op je werk, maar ook thuis omlaag krijgen?Bijvoorbeeld door taken af te stoten? Je bent niet onmisbaar op kantoor en thuis hoef je niet alles zelf te doen.  Zoek praktische oplossingen. Je kunt mogelijk een schoonmaker of een tuinman inhuren, een tweede auto aanschaffen of een oppas regelen.

Als je relatie de oorzaak is van stress

Als de stress niet komt door je werk, de zorg voor de kinderen of andere omstandigheden, maar door je partner dan heb je een serieus relatieprobleem. Wat je dan moet doen kun je lezen in andere berichten op ons blog. Zoals De Schijf van Vijf Gesprekken. Praten Lucht Op en dat is hard nodig als je veel stress meesjouwt.